Ik geloof in Vlaanderen.be

Terug naar het water...

De gelijkenis van de visloze vissers is jammer genoeg in veel kerken en gemeenten een ongemakkelijke realiteit. Er wordt nog altijd meer gepraat over evangelisatie dan aan evangelisatie gedaan en dat is bij ons in Vlaanderen zeker niet anders. De beste remedie is stoppen met het verzamelen van ideeën en informatie en gewoon beginnen. De beste evangelisatie-actie of methode is niet de meest uitgedachte of best gebrachte actie, maar de actie die gedaan wordt. Het is de actie die de mensen bereikt en niet de actie die alle christenen mobiliseert om alle mogelijke mensen in theorie te bereiken. Genoeg van enkel woorden, maak tijd voor daden.

Moeten we dan zonder strategie naar het water?

Nee, we moeten zeker niet zomaar gaan evangeliseren zonder daarover na te denken. Er is zeker ruimte voor overleg en strategie. Sterker nog: het is een echte meerwaarde om als kerk, groep christenen of zelfs voor jou persoonlijk een soort van strategie te kiezen. God vraagt ons om altijd klaar te zijn om ons geloof uit te leggen en te verdedigen waar en hoe de gelegenheid zich ook voordoet, maar dat betekent niet dat we geen plan mogen hebben voor die momenten waarop wij bewust op zoek gaan naar een mogelijkheid of een luisterend oor. Het probleem is niet dat we nadenken over hoe we het beste aan evangelisatie kunnen doen, het probleem is dat we de verhouding woorden en daden helemaal verkeerd invullen. De verhouding tussen theorie en praktijk zou altijd moeten eindigen in de praktijk.

Over welke dingen is het nuttig om na te denken?

Allereerst is het belangrijk dat we evangelisatie herwaarderen. Evangelisatie is veel meer dan op straat staan en onbekenden aanspreken. Elk menselijk contact heeft het potentieel om te veranderen in een moment om van jouw geloof te getuigen. Het zijn vaak die ongeplande gesprekken die de meeste impact hebben omdat ze echt menselijk zijn. Dus als we evangelisatie enkel beleven als die georganiseerde momenten, dan doen wij onszelf en onze geloofsgenoten echt geen plezier. Nu we dat duidelijk hebben is hier ons lijstje van dingen waar we echt wel even over mogen nadenken. En waarschijnlijk kan je er zelf ook nog wel een paar bedenken.  

Wie is de doelgroep en wie probeer je eigenlijk te bereiken ?

Hoe beter je weet wie je probeert te bereiken, hoe beter je voorbereid kan zijn op de vragen of reacties die bij jouw doelgroep horen. Het is niet mogelijk om alle doelgroepen met je actie te bereiken. Dus kies de doelgroep waar je echt voor wilt gaan.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • leeftijd 
  • wat geloven ze ?
  • waarom geloven ze dit ?
  • wat doen ze in hun leven ?
  • wat verbindt hen met jou ?
  • waar wonen ze ?
  • wat hebben ze nodig ?
  • enz. 

In gesprek gaan met mensen kost helemaal niks. Op een niet opdringerige manier je geloof delen is volledig gratis. En toch mag een leuke, creatieve evangelisatie-actie best wel wat geld kosten. Je denkt er best op voorhand over na wie dat gaat betalen en hoeveel geld je er deze keer voor over hebt. 

Vergeet niet dat evangelisatie een lange termijn inzet is en herhaling vaak beter is dan in 1x al je geld opmaken. 

We moeten realistische verwachtingen hebben over wat we van onze eigen tijdsbesteding mogen verwachten. En we moeten zeker eerlijke verwachtingen hebben over de tijd die andere mensen willen of kunnen besteden. 

Het gaat niet enkel over tijd maar ook over talenten en gaven die we samen hebben. Heel eerlijk gezegd gaat het ons vooral over de talenten en gaven die we niet hebben. Als er niemand is die het kan en er tijd voor heeft, is het waarschijnlijk een beter idee om jouw geniale idee op te bergen of af te voeren en een realistischer plan te bedenken.

Los van het beste drukwerk (die je in onze webwinkel vindt) zijn er altijd wel dingen die je nodig hebt voor een georganiseerde actie. Kwaliteit komt niet vanzelf, kwaliteit vraagt voorbereiding. 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Vergunningen
  • Drukwerk
  • Dingen om uit te delen (bijvoorbeeld doopsuiker met kerst)
  • Sabam
  • Locatie 
  • Catering voor je mensen
  • Genoeg tijd om alles voor te bereiden. 

Vaak denken we dat mensen geïnteresseerd zijn als wij geïnteresseerd zouden zijn. Droom lekker verder !  De gemiddelde mens heeft weinig interesse in jouw fantastische plan. Dus voordat je een veelomvattend plan uitwerkt moet je nadenken waarom mensen geïnteresseerd zouden zijn om tijd en aandacht aan jou te besteden. Laat je hier niet door afschrikken maar probeer er gewoon even over te denken. Wie weet helpt het je om meer kwalitatief en creatiever voor de dag te komen. 

Een paar dingen die je kan overwegen:

  • Waarom zou iemand willen mee doen, willen luisteren, of willen komen kijken wat jij georganiseerd hebt.
  • Wat is de meerwaarde van wat je doet?
  • Moest een totaal onbekende organiseren wat jij van plan bent, zou jij je beste vriend uitnodigen om daar samen naar toe te gaan? 
  • Hoe verbindt jouw initiatief mensen met elkaar?
  • Waarom zouden mensen iets van jou willen leren?
  • Wat vraag je eigenlijk van de mensen? (tijd, moeite, interesse, geld, enz.)
  • Hoe zal wat jij van plan bent helpen om een goed gesprek op gang te brengen?
  • Wat is jouw beste reden om te doen wat je van plan bent om te doen?  

Oke. Deze is wat te makkelijk maar dat is wel het punt van dit artikel. Zorg dat de verhouding tussen lessen, vergaderingen, planning, voorbereiding, mobilisatie, herhalingsvergadering, inkopen, inlezen, koffie drinken, gezellig samen zijn, enz. enz. altijd overslaat naar het echt in gesprek zijn met mensen of wat jouw actie dan ook is. 

Er is geen enkele vaardigheid die je in theorie kan leren. Echt leren kan je enkel doen door in de praktijk te oefenen. en dat geldt ook voor evangelisatie of het getuigen van je geloof in het algemeen.