Ik geloof in Vlaanderen.be

Binnenkort vind je hier meer over de 5 avonden voor nu alvast een korte schets over dit sterke concept

UITLEG “5-AVONDEN” EVANGELISATIESTUDIES.
De “5 avonden” is een weg van evangelieverkondiging op lange termijn. Informatie geven in een ontspannen sfeer
(liefst bij de mensen aan huis). Daar voelen zij zich het beste op hun gemak. En eerst luisteren naar hun verhaal.
Als we mensen ontmoeten die bereid zijn om op één avond het hele evangelie te horen, dan zal dat alleen vrucht dragen
bij diegenen, die op een of andere manier voorbereid voor het evangelie zijn.
Dat is slechts beperkt het geval. En zelfs als iemand welwillend is om naar ons te luisteren, dan is datgene wat
wij brengen te groots, te overweldigend of te onbevattelijk. De stap tot Christus is te groot of gewoon onwezenlijk.
Hoogstens heeft men het theoretisch “ergens” begrepen. Zo’n evangelieverkondiging heeft nauwelijks kans om vrucht
te dragen, zelfs als we verantwoord alle facetten gebracht hebben. Maar ondertussen hebben we het evangelie wel
gebracht. In wezen is dan alles al gezegd. We hebben niet echt iets nieuws meer te brengen. Het kruit is verschoten,
en wel op een onjuist ogenblik. Dit heeft iets tragisch over zich.
Er is wijsheid voor nodig om de moderne mens te winnen. Wijsheid is een stukje creatief denken om daarna met God
naar de wereld toe te treden (Job-Hooglied). Wijsheid houdt zich bezig met het Woord en observeert de wereld met
hemelse creativiteit.
Er heeft eens iemand gezegd: “Je kunt een paard niet dwingen om te drinken, maar wel zout voederen!” Als een
paard geen zin heeft om te drinken, en het krijgt zout te eten, dan krijgt het zo’n dorst, dat het vanzelf verlangt te
drinken. Zo ook met het evangelie. De mensen zijn niet dorstig, maar we kunnen hen zout voederen. 

Dat is de opzet van de 5 avonden!

De moderne mens, heeft recht op een grondige en begrijpelijke evangelieverkondiging! (Vooral in
Vlaanderen: stukje kerkgeschiedenis).
Er zijn twee groepen van mensen die belangstelling hebben voor de boodschap van God:

– Mensen in nood.
– Vrienden, kennissen en familie van tamelijk pasbekeerde christenen, die geloofwaardig leven.

Met mensen in nood komen we probleemloos in aanraking. Na een beslissing om de Heer aan te nemen is er veel tijd
nodig voor pastorale begeleiding. Als dat te vaak gebeurt, kunnen de verantwoordelijken in de Gemeente opgeslorpt
worden met probleemgevallen. Dan geeft de Gemeente een onevenwichtig beeld naar de buitenwereld, wat het geloof in Christus ook niet stimuleert. Maar het grootste gevaar is, dat de opdracht van Jezus om iedereen te bereiken niet uitgevoerd gaat worden. Veel mensen hebben nooit een duidelijk “nee” tegen Jezus Christus gezegd. De vraag is: Hoe kunnen wij die groep met de uitleg van het evangelie echt bereiken?
Als wij met mensen in contact komen, en het gesprek komt op geestelijke dingen, en er is een zekere belangstelling, dan
kunnen we hen de volgende uitnodiging doen: “Ik wil u een voorstel doen. Ik zou u graag uitgebreid en op een
begrijpelijke en verantwoorde wijze willen uitleggen, hoe u eeuwig leven kunt krijgen en een persoonlijke relatie met
Jezus Christus. Daarvoor heb ik 5 avonden nodig. De frequentie is: 1 x per week of 1x per 2 weken. Aan het einde
van die reeks weet u precies waarom het gaat en kunt u beslissen of u dan door wilt gaan of niet. Bent u daarin geïnteresseerd?” En dan is het ja of nee…!

Het is mij opgevallen hoe velen bereid waren om serieus op dit aanbod in te gaan. En hoe velen hierdoor sinds 1985 in
Vlaanderen de stap tot Christus hebben gemaakt. (Voorbeelden) Indien iemand “ja” zegt, dan moet er gelijk een afspraak
gemaakt worden. Onze ervaring is, dat de belangstelling tijdens deze avonden steeds meer gaat toenemen. Het is
God die werkt! Aan het eind van de 5e avond wordt iemand duidelijk uitgenodigd Jezus Christus aan te nemen en Hem te volgen. Als iemand dan Christus aanvaardt, kunnen we hem zeggen:
“We hebben afgesproken, dat we 5 avonden gingen
samenkomen. Die zijn nu voorbij. Nu is het de vraag of u door wilt gaan?”
Iemand die Jezus Christus aanvaardt willen wij graag begeleiden in zijn nieuw geestelijke leven. En dan kan er
meteen een afspraak gemaakt worden voor verder persoonlijk elementair onderwijs. (Zie “Integratie” in bijlage).
De “5 avonden” doorgeven is voor meerdere mensen te leren. Hierdoor kan een grotere groep christenen vruchtbaar
worden. Contactuele eigenschappen ook heel belangrijk. De 5 avonden zijn logisch opgebouwd. Ondertussen wordt er
door de lesgever en door de Gemeente elke dag voor de deelnemers gebeden (teamwork!). Dat is van essentieel belang!

De 1e
avond is bijna beslissend: Het gezag van Gods Woord.


De 2e
avond gaat over: God als Schepper, de schepping en
de historische zondeval.

De 3e
avond over: De intellectuele geloofwaardigheid van het evangelie, de persoon van Jezus Christus (met twee
klemtonen): Zijn Godheid en historische opstanding uit de doden.


Op de 4e 

avond: wordt de totale verlorenheid van de mens getoond d.m.v. van de brugillustratie. Verder ook dat de
mens zichzelf niet kan redden. Alle foute bruggen worden opgeblazen! De reactie komt regelmatig voor van: “Hoe kom ik dan aan de overkant?” Het antwoord moet dan zijn: “Wel, dat zullen we de volgende keer behandelen”. Laat u niet misleiden om dan de rest van het evangelie uit te leggen. Iemand kan nl. geschokt zijn, dat hij verloren gaat. Maar dat wil nog niet zeggen, dat de persoon door de Heilige Geest van zonde overtuigd is. Het is goed om de Heilige Geest
gelegenheid te geven om dat te doen. We moeten van het idee af dat iemand gelijk moet beslissen.
Het grote gevaar is, dat door ons ongeloof iets niet tot rijping kan komen! Wij moeten een stukje zelfbeheersing
kunnen opbrengen om impulsieve beslissingen voor de Heer te vermijden. Het risico is tijdverlies. Maar dat is beter dan
de Heilige Geest vooruitlopen. Laten we vertrouwen hebben in God: “Wie gelooft, haast niet”.


Op de 5e

avond wordt het tweede deel van de brugillustratie behandeld: De redding in Christus, en de oproep deze
redding toe te eigenen door geloof en bekering. Avond 6 is een terugblik met aandacht voor de
wedergeboorte… (gesprek met Nicodemus). De methode van de 5 avonden heeft verder het voordeel,
dat mensen rustig, stapje voor stapje, de boodschap van God horen, zonder dat ze gelijk aan het begin onder een

soort beslissingsdruk komen te staan. Dit brengt een hele ontspanning op deze avonden voor beide partijen.