Kolossenzen 4:2-4
Een interessant gedeelte over evangelisatie en gebed staat in Kolossenzen 4 de verzen 2 t/m 4. Bij dit gedeelte gebruikt ik de NBV versie uit 2004.
Als eerste werd ik geraakt door het kleine zinnetje aan het einde van vers 3 : …waarvoor ik gevangen zit. Zoals sommige bijbelverklaringen beschrijven heeft Paulus deze brief waarschijnlijk geschreven in de gevangenis in Rome. Het bijzondere vind ik dat Paulus zich niet laat beïnvloeden door de omstandigheden.
Hij werkt gewoon door voor God.
Hij doet wat hij kan en vraagt of hij overal waar hij kan over Jezus kan vertellen. Ik kan me herinneren dat ik een aantal jaar geleden een paar maanden uit mijn huis was gevlucht omdat er een huisgenoot was die geestelijk ziek was en in zijn geval ook agressief. Een paar maanden woonde ik toen in en in de nabijheid van Brussel. Ik was helemaal van slag en was niet meer zo heel actief bezig met mijn geloof. Paulus laat zich niet afleiden.
Het gebed is heel belangrijk. Dit is een inkopper.
Het gebed is heel belangrijk. Dit is een inkopper. Gelijk zeg ik dan tegen mijzelf : Waarom bid ik dan veel te weinig en zonder passie. Ik bid wel maar vaak voelt het plichtmatig. Dan zou ik wel vaker ´vol vuur´ willen bidden zoals er in de gemeente (Handelingen 12:5) voor Petrus gebeden werd. Natuurlijk was er hier wel een zeer urgente reden om vol vuur te bidden. Het leven van Petrus, de leider van de eerste kerk, lag op hier in de waagschaal. Hier in vers 2 wordt er opgeroepen om te blijven bidden. In Jacobus 5:16 staat dat het gebed van een rechtvaardige kracht heeft. Elia heeft gebeden dat het zou stoppen met regenen en het regende 3,5 jaar niet. Voor België zouden we kunnen bidden dat het niet teveel regent en niet te weinig. Ik schrijf dit stukje net nu vele rivieren in Wallonië uit hun oevers zijn getreden en er heel veel schade is (2021). En in de zomer van 2019 en 2020 was het weer veel te droog.
In het kader van het vertellen over ons geloof staat in Mattheus 9:37 een belangrijk vers : Jezus zei : De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. Vraag dus aan de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen. Niet vaak hoor ik in kerken dat dit gebeden wordt. Misschien komt dit ook omdat je dit gebed ook makkelijk algemeen kan bidden. Dan zie je het resultaat niet. Misschien kunnen we vragen aan God om arbeiders aan onze kerk toe te voegen om de oogst binnen te halen. Dit is concreet en dan kunnen we God ook danken als het gebed verhoort wordt.
R.A. Torrey, een Amerikaanse evangelist aan het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw zegt tijdens één zijn preken:*
wanneer u de geschiedenis van opwekkingen leest, dan bemerkt u dat elke echte opwekking voorafgegaan is door gebed. Er zijn opwekkingen geweest zonder veel prediking, er zijn opwekkingen geweest zonder enige organisatie, maar er is nooit een machtige opwekking geweest zonder machtig gebed.
R.A. Torrey,
In zijn boek beschrijft hij zeer veel inspirerende voorbeelden over de kracht van gebed. Eén van zijn voorbeelden gaat over een voorganger in een Anglicaanse gemeente in Cornwall die niet bekeerd was. ´Hij had slechts weinig interesse in Gods zaken ; Zijn belangstelling lag grotendeels in het restaureren van oude kerken en in de liturgie. In zijn gemeente waren echter vele gelovigen, die mensen begonnen te bidden om de bekering van hun voorganger. Ze gingen elke zondag naar de kerk om te zien of hun gebed verhoord was. Op een zondag toen hij opstond om te spreken, had hij nog maar enkele woorden gesproken of de mensen met een geestelijk onderscheidingsvermogen bemerkten dat hun gebeden verhoord waren en de roep ging door de kerk ´de voorganger is tot geloof gekomen, de voorganger is tot geloof gekomen´ En dat was de waarheid. Hij was niet alleen tot geloof gekomen , maar hij was ook vervuld met kracht van omhoog, en gedurende vele jaren gebruikte God deze man in heel Engeland voor de bekering van zondaren……. (Blz. 38*).
Gebed en dankzegging
Er wordt ook een duidelijk verband gemaakt tussen gebed en dankzegging in Kolossenzen 4:2. Helaas is het verband in de NBV er een beetje uitgehaald : Blijf bidden en blijf daarbij waakzaam en dankbaar. In de Engelse ´King James Version : Continue in prayer, and watch in the same with thanksgiving´ of bijvoorbeeld in de Franse vertaling ´Louis Segond 21´ : Persévérez dans la prière, veillez-y dans une attitude de reconnaissance´ is het verband iets duidelijker. Als je echt in gesprek bent met iemand dan verwacht je een antwoord. Dan pas kan het éné hart het andere raken. Bidden is praten met God. Als je praat met God dan verwacht je ook een antwoord. Het is eigenlijk een beetje raar om dingen te vragen en niet te luisteren of geen aandacht te schenken aan het antwoord. Eigenlijk beledig je God daarmee. En door God te danken als Hij het gebed heeft verhoord praat je ook weer met Hem en geef je Hem de plaats en de eer die Hij verdient.
De evangelist Nick Pollard heeft een goed stukje geschreven over Kolossenzen 4:3,4 (Nick Pollard, Vertel het in 5 woorden, 1997, blz. 16 t/m 18). Hij ziet deze verzen als een soort drietrapsraket. Het helpt je om de drie dingen te bidden die in dit gedeelte staan. Als eerste mogen we bidden dat God ons de mogelijkheid biedt om iets over Hem te vertellen. Dat er open deuren mogen zijn. Dat kan zowel op persoonlijk niveau zijn maar ook op het niveau van de kerk in het algemeen. Dat je in jouw persoonlijke alledaagse leven, op je werk, op bezoek bij familie, op de voetbal, in het café, de gesprekken zo geleid worden dat je over God mag praten. Over Paulus wordt er verteld dat hij diverse open deuren krijgt om over God te vertellen.
In Troas ziet hij een beeld van een man die vraagt om naar Europa te komen om daar het evangelie te brengen, om daar te komen helpen (Handelingen 16:9). In Korinthe krijgt Paulus weer een visioen om daar te blijven en te onderwijzen (Handelingen 18:9-10). Vervolgens blijft Paulus daar 1,5 jaar. Trouw wordt door God ook beloond met open deuren. In Galaten 6:9 staat nl : Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken, zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is. In de kleine gemeente Filadelfia beloont de engel van God deze gemeente ook vanwege hun trouw. (Openbaringen 3:8)
Dan nu terug naar Nick Pollard. In ons persoonlijk leven mogen we bidden voor open deuren. Maar ja, als we dan een mogelijkheid hebben dan gebeurt het vaak dat we niets zeggen. Er is een kans om op de goal te schieten maar de bal gaat langs je heen. In dat geval is het tweede gebed ook nuttig : .. om het mysterie van God te verkondigen. Paulus vraagt hier aan de gemeente van de Kolossenzen om te bidden dat hij dan ook wat mag zeggen als hij de mogelijkheid heeft. Ik herken bij mijzelf dat ik regelmatig denk … . Had ik dit maar gezegd of dat…. Daarom vraagt Paulus om het derde gebed ook te bidden : Dat hij het mag zeggen zoals het moet. Dat God hem de juiste woorden in de mond geeft.
Het is belangrijk om om voorbede te vragen in de gemeente waar je zit of aan christenen in andere gemeenten. Of aan jouw christelijke vrienden en vriendinnen. Paulus vraagt aan heel veel gemeentes waar hij aan schrijft om voor hem te bidden voor de verspreiding van het evangelie (Ef. 6:19, 2 Thess. 3 1-2 en natuurlijk ook hier in Kolossenzen). Laten wij dat ook doen. Laten we elkaar als verschillende christelijke gemeenten gebedstechnisch helpen.
Ton de Mik
evangelist in Namen.
schrijver voor ikgeloofinvlaanderen.be
* (R.A Torrey, de macht van gebed Blz. 48).