Iedereen die al eens geprobeerd heeft om een andere mens iets uit te leggen of iets te vertellen, weet dat communicatie niet altijd zo gemakkelijk is. Sterker nog: goed communiceren is een échte kunst. Hoe jij dingen zegt en hoe de toehoorders dat horen en verwerken heeft veel te maken met de mensen die bij dat gesprek betrokken zijn of hoe mensen ons behandeld hebben. Zelf al willen sommigen het ontkennen, de minder fijne herinneringen blijven veel langer hangen dan de gezellige herinneringen. Dit effect wordt extra versterkt als we ons op dat moment – of achteraf – gemanipuleerd voelen. Ik heb mij zelf wel eens laten manipuleren om bij een bedrijf in onze streek langs te gaan. Met mooie praatjes en doordat ze inspelen op sommige gevoelens, hebben ze ons daar binnen gekregen. Op zich ben ik 8 jaar later nog altijd redelijk tevreden van het product dat we daar toen gekocht hebben, maar de bedrieglijke en achteraf heel onaangename manier hoe ze ons hebben binnen gelokt en die koop hebben doen plaatsen, heeft een blijvend effect gehad op hoe ik over hun bedrijf denk. Tot op vandaag komen de negatieve gevoelens en herinneringen meteen naar boven als ik hun winkel of vrachtwagens tegenkom. Denk maar eens terug aan de laatste negatieve ervaring die je zelf meemaakte. Misschien is het al even geleden, maar toch ben ik zeker dat je die ervaring en gevoelens veel makkelijker en levendiger kan terug halen dan van een positieve ervaring uit dezelfde periode.
Een ander voorbeeld dat ik soms gebruik om dit concept uit te leggen, is de kamer met de eeuwige statistiek die in de hemel op ons wacht. Die kamer heeft een kleine deur en is max. 2 meter breed. Wat die kamer echt boeiend maakt, is de linkermuur die je ziet als je binnenkomt. Die is minstens 300 meter lang en zeker 120 meter hoog. Op die muur staan alle statistieken van je leven gegraveerd. Hoeveel frietjes je gegeten hebt, hoeveel keer je de trap met je linkervoet begon of het aantal voorwerpen dat je ongemerkt verloren bent (sokken inclusief). De voor dit artikel belangrijke oplijsting, vind je op de muur rechts op schouderhoogte. Daar staat hoeveel mensen er mede dankzij jouw getuigenis dichter bij God gekomen zijn. Ik hoop dat ik mag veronderstellen dat dit voor jou en mij niet meer op 0 staat. Maar juist daarvoor staat nog een getal. Daar vind je hoeveel mensen je door jouw getuigenis verder van God hebt weggeduwd. Ik zal dan maar even voor mijzelf spreken als ik zeg dat mijn getal zeker niet meer op 0 staat. Vergeet nooit dat jij als boodschapper bijna even belangrijk bent als de boodschap!
Onze boodschap blijft altijd dezelfde: er is géén nieuw evangelie en er is ook geen simplistisch leeg evangelie, maar de manier hoe wij het brengen en de woorden en methodes die we daarvoor kiezen, zijn van groot belang. Om voor een keer dan toch maar het afgezaagde voorbeeld van de zaaier te gebruiken: als je gaat zaaien met groenten of bloemen waar je echt vrucht van wil zien, kan je dat ook niet zomaar op elk moment of elke manier doen. Dus ga opzoek hoe jij in jouw situatie een betere boodschapper kan worden. Oefen en vergeet niet dat niet communiceren onmogelijk is!