Ik geloof in Vlaanderen.be

Titel; het belang van de boodschapper in evangelisatie

Het belang van de boodschapper

Iedereen die al eens geprobeerd heeft om een andere mens iets uit te leggen of iets te vertellen, weet dat communicatie niet altijd zo gemakkelijk is. Sterker nog: goed communiceren is een échte kunst. Hoe jij dingen zegt en hoe de toehoorders dat horen en verwerken heeft veel te maken met de mensen die bij dat gesprek betrokken zijn of hoe mensen ons behandeld hebben. Zelf al willen sommigen het ontkennen, de minder fijne herinneringen blijven veel langer hangen dan de gezellige herinneringen. Dit effect wordt extra versterkt als we ons op dat moment – of achteraf – gemanipuleerd voelen. Ik heb mij zelf wel eens laten manipuleren om bij een bedrijf in onze streek langs te gaan. Met mooie praatjes en doordat ze inspelen op sommige gevoelens, hebben ze ons daar binnen gekregen. Op zich ben ik 8 jaar later nog altijd redelijk tevreden van het product dat we daar toen gekocht hebben, maar de bedrieglijke en achteraf heel onaangename manier hoe ze ons hebben binnen gelokt en die koop hebben doen plaatsen, heeft een blijvend effect gehad op hoe ik over hun bedrijf denk. Tot op vandaag komen de negatieve gevoelens en herinneringen meteen naar boven als ik hun winkel of vrachtwagens tegenkom. Denk maar eens terug aan de laatste negatieve ervaring die je zelf meemaakte. Misschien is het al even geleden, maar toch ben ik zeker dat je die ervaring en gevoelens veel makkelijker en levendiger kan terug halen dan van een positieve ervaring uit dezelfde periode. 

In evangelisatie is dat niet anders. De boodschapper is even belangrijk als de boodschap. We hebben niet het plan om het slecht aan te pakken, maar toch blunderen we allemaal wel eens. Het evangelie is het beste nieuws ooit en ongeacht hoe goed of slecht dat we het brengen, het evangelie blijft altijd waarheid en is iets wat mensen moeten horen. Toch presteren we het te vaak om zelf de grootste hindernis te zijn in al onze pogingen om dit goede nieuws te delen met de mensen om ons heen.

De eeuwige statistiek

Een ander voorbeeld dat ik soms gebruik om dit concept uit te leggen, is de kamer met de eeuwige statistiek die in de hemel op ons wacht. Die kamer heeft een kleine deur en is max. 2 meter breed. Wat die kamer echt boeiend maakt, is de linkermuur die je ziet als je binnenkomt. Die is minstens 300 meter lang en zeker 120 meter hoog. Op die muur staan alle statistieken van je leven gegraveerd. Hoeveel frietjes je gegeten hebt, hoeveel keer je de trap met je linkervoet begon of het aantal voorwerpen dat je ongemerkt verloren bent (sokken inclusief). De voor dit artikel belangrijke oplijsting, vind je op de muur rechts op schouderhoogte. Daar staat hoeveel mensen er mede dankzij jouw getuigenis dichter bij God gekomen zijn. Ik hoop dat ik mag veronderstellen dat dit voor jou en mij niet meer op 0 staat. Maar juist daarvoor staat nog een getal. Daar vind je hoeveel mensen je door jouw getuigenis verder van God hebt weggeduwd. Ik zal dan maar even voor mijzelf spreken als ik zeg dat mijn getal zeker niet meer op 0 staat. Vergeet nooit dat jij als boodschapper bijna even belangrijk bent als de boodschap!

eeuwige statistiek in de hemel gang
communicatie en evangelisatie

De onbegrepen boodschap

Zelfs als je geen boos, hooghartig, opdringerig of onaangenaam persoon bent, kan het zeker gebeuren dat jouw boodschap niet aankomt of verkeerd begrepen wordt. Heel af en toe ligt dit aan de ander, maar beter is het om er vanuit te gaan dat jij het probleem bent. De communicatie hindernissen zijn eindeloos, maar hier zijn er alvast een paar die veel schade aanrichten in evangelisatie en die je met een klein beetje moeite en aandacht toch op z’n minst kan verminderen. 
 
Als eerste voor de hand liggende is de taal. We gebruiken allemaal dagelijks woorden waarvan we denken dat de ander weet wat ze betekenen. In onze tijd wordt niet enkel de betekenis van veel woorden en begrippen in twijfel getrokken, maar zijn woorden die 12 jaar en 7 maanden geleden algemeen bekend waren, ondertussen al verloren gegaan. Ik durf hier geen opsomming te geven omdat je dan gaat denken dat het zich beperkt tot dat soort taalgebruik. Het gaat echt over dagelijkse woorden. Het taalniveau van onze bevolking is echt aan het dalen. Om dan nog maar te zwijgen over christelijke woorden als zonde, vergeving, verlossing, God en andere Bijbelse begrippen. In de meeste gevallen mag je ervan uitgaan dat als je het niet kan uitleggen aan een 5-jarig kind, je het niet goed uitlegt. Mensen zijn niet dom, maar waarom een potentiële taalkloof creëren als het niet nodig is? Je kan altijd je taalniveau omhoog trekken als de persoon voor je meer zou begrijpen; beter zo dan andersom.

De boodschap die bleef hangen in de cultuurkloof

De kloof tussen kerk en de wereld is heel groot . Soms nodigen we mensen uit om naar onze kant te komen zonder dat we beseffen dat dit voor hen niet enkel een andere manier van denken is, maar ook gewoon een totaal andere cultuur waar de mensen niks van kennen en meestal zelfs een fout beeld van hebben. We kunnen deze drempel verkleinen door na te denken hoe we als kerk maatschappelijk relevant kunnen zijn en hoe wij in de cultuur aanwezig kunnen zijn als positieve invloed en met een positief getuigenis voor de mensen om ons heen. Als we nadenken over inculterisatie (= het proces waarbij elementen uit een bepaalde religie of cultuur geïntegreerd worden in een andere cultuur), zien we dat er veel manieren zijn hoe wij de cultuurkloof tussen ons als christenen en de andere (nog niet) christenen aanzienlijk kunnen verkleinen.
Door ons als christen met woord en daad in te zetten en ons geloof te laten zien en te laten klinken in onze omgeving, kunnen we zelf een stap naar de mensen toe zetten. Als ze ons al kennen als betrouwbare en opbouwende personen, zal het ook makkelijker worden om met hen over God te spreken. Tegelijk kunnen we opzoek gaan naar manieren om de lokale, niet zondige culturele elementen op te nemen in onze geloofsbeleving en aanbidding. Er is geen reden om anders te willen zijn wanneer het niet tegen onze boodschap ingaat. Waarom zou je bewust of onbewust de drempel verhogen zonder dat dit een echte meerwaarde heeft voor de boodschap die je probeert de brengen? Als het ons lukt om op deze manier de kloof te overbruggen of aanzienlijk te verkleinen, zal het ook makkelijker worden om binnen te komen met de boodschap die je met hen wil delen en zal er minder verloren gaan in de cultuurkloof

Om af te sluiten

Onze boodschap blijft altijd dezelfde: er is géén nieuw evangelie en er is ook geen simplistisch leeg evangelie, maar de manier hoe wij het brengen en de woorden en methodes die we daarvoor kiezen, zijn van groot belang. Om voor een keer dan toch maar het afgezaagde voorbeeld van de zaaier te gebruiken: als je gaat zaaien met groenten of bloemen  waar je echt vrucht van wil zien, kan je dat ook niet zomaar op elk moment of elke manier doen. Dus ga opzoek hoe jij in jouw situatie een betere boodschapper kan worden. Oefen en vergeet niet dat niet communiceren onmogelijk is! 

Misschien vind je dit artikel ook interessant